Code Goed Bestuur
Goed onderwijs vraagt om goed bestuur. De ‘Code Goed Bestuur in het primair onderwijs’ – waarin leden van de PO-Raad hebben vastgesteld wat zij verstaan onder goed bestuur – geeft schoolbesturen een leidraad bij het realiseren van goed bestuur.
De Code Goed Bestuur is een levend document: het heeft een ‘ontwikkelkarakter’. Goed bestuur komt namelijk niet tot stand doordat besturen een code vaststellen, maar doordat zij ieder voor zich en gezamenlijk invulling geven aan de principes van de Code en zo het bestuur verder professionaliseren. Tijdens onderlinge visitaties en werkconferenties bespreken zij hoe zij de Code Goed Bestuur naleven.
Leden RvT
Marijke Martinez, voorzitter RvT
Janneke van Loon, secretaris RvT
Jorinde Jelles, lid RvT
Sasha Nieuwboer, lid RvT
Wat zijn de taken van de Raad van Toezicht?
De Raad van Toezicht (RvT) heeft de volgende taken:
- toezicht houden op de doelrealisatie van de organisatie
- het benoemen, schorsen en ontslaan van het bestuur
- integraal toezicht houden op het beleid van het bestuur
- goedkeuring verlenen aan strategische beslissingen
- het maatschappelijk belang van de organisatie bewaken
- het regelen van de eigen werkzaamheden, zoals samenstelling en kwaliteit, deskundigheidsbevordering en honorering
Daarnaast fungeert de RvT als klankbord voor de RvB.
Jaarverslag
Over de uitoefening van deze verantwoordelijkheden en bevoegdheden legt de raad verantwoording af in het jaarverslag.
Jaarcyclus
In de jaarcyclus van de vergaderingen van de RvT komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde:
- (meerjaren)begroting
- rapportages accountant / jaarrekening
- jaarverslag
- periodieke beoordeling functioneren van de bestuurder
- bezetting RvT: een rooster van aftreden maken en afspraken maken over het werven van nieuwe leden werven en dergelijke
De bestuurder voorziet de RvT van informatie. Documenten die naar de RvT gaan, hebben betrekking op:
- financiële verslaglegging
- notulen vergaderingen van de MR
- beleidsmaatregelen
- lange Termijn Huisvestingsplannen
- samenwerkingsvormen met andere organisaties
- actuele ontwikkelingen
Vacature Raad van Toezicht
Vrijheid van onderwijs
Montressorischool Spijkenisse is een bijzonder-neutrale school. Ouders hebben het recht ouders om kinderen te laten onderwijzen op een manier die past bij hun opvattingen. De diversiteit in onze samenleving en het gegeven dat ieder kind anders is, vragen om scholen met een eigen karakter en visie. Het eigen karakter komt tot stand wanneer ouders en anderen zelf het initiatief nemen om een school te stichten. Dit kan dankzij artikel 23 van de Grondwet, dat het (algemeen) bijzonder onderwijs mogelijk maakt.
Jaarverslag 2022
STOAG Spijkenisse 2022
STOAG Spijkenisse 2022 Jaarverslag
Jaarverslag 2021
40753 Bestuursverslag 2021- Algemeen en Financieel