Rekenen

De onderbouw

De kinderen uit de onderbouw werken met alle materialen en leren zo te tellen, meten, rekenen, ordenen, vouwen, ontdekken, zien en op volgorde te leggen.

De rekenwereld is overal om je heen!
Rekenen leer je door de Montessorimaterialen te gebruiken: die geven inzicht en houvast; ze laten je de abstracte rekenbegrippen heel concreet ervaren door ze vast te hebben ernaar te kijken en ermee te spelen.

Jonge kinderen leren in de onderbouw al omgaan met grote getallen, zelfs boven de 1000!
Rekenen leren we ook door alles om ons heen: huisnummers, het aantal borden, messen en vorken op tafel, de cijfers op een kentekenplaat: kinderen herkennen betalen overal!

Dit maakt rekenen ook zo interessant voor kinderen en zorgt ervoor dat je op jonge leeftijd al open staan om hierover te leren (hun gevoelige periode).

Extra rekeninformatie:
Op deze site staat veel informatie over de rekenmaterialen van Montessori.

Rekenen op de Montessorischool Spijkenisse

We werken vanaf groep 3 met de materialen van ‘Ik wil rekenen’. Dit is het nieuwe materiaal van AVE.IK voor montessorischolen.
Er is volop aandacht voor begrijpen, rekentaal, automatiseren en memoriseren zodat kinderen hun wiskundige geletterdheid kunnen ontwikkelen.

Ik wil rekenen:
• Omvat de lijn van het kind èn de lijn van de leerkracht
• Is een zelfstandige rekenlijn waarbij gebruik gemaakt wordt van montessorimateriaal
• Combineert de montessoriaanse aanpak met hedendaagse inzichten
• Werkt vanuit de leerlijnen, TULE kinddoelen, de referentieniveaus en de kerndoelen
• Richt de aandacht op de cruciale rekenmomenten
• Is eenduidig en snel in te zetten in de groep
• Besteedt volop aandacht aan rekentaal
• Besteedt volop aandacht aan automatiseren en memoriseren
• Besteedt volop aandacht aan redactiesommen
• Start met het werken vanuit een doel

 

       

De Midden- en Bovenbouw

Ik wil rekenen bestaat uit twee kasten: de periodenkast en het rekenkabinet.

 De periodenkast
Hierin zitten alle werkjes die horen bij de doelen. Elk doel staat samen met de drone op een kunststof envelop. Aan de vorm van de drone herken je de leerinhoud. Zo hebben alle doelen die gaan over meten dezelfde vorm, de leerlijn is zichtbaar. In deze envelop zitten kaarten met oefeningen, soms heel gesloten soms veel opener. Bij elke periode horen ook kaarten met uitdagingen. Op deze kaarten worden doelen gecombineerd en doen we een beroep op analyseren, evalueren en creëren (de taxonomie van Bloom).
In de rekenkast zitten ook volop kaarten met sommen zodat het automatiseren en memoriseren gestimuleerd wordt.

Het rekenkabinet
In het rekenkabinet zitten veel doosjes. Bijvoorbeeld: fiches met getallen, flitskaartjes, klokstempels, reflectievragen, dobbelstenen, breuken, procenten en decimale getallen, geometrische afbeeldingen en fiches met rekenwoorden. Op de strategiekaarten staan de belangrijke rekenstrategieën verwoord en verbeeld. In het rekenkabinet zitten ook de rekenprenten. De rekenprenten gebruik je bij de afronding van een periode, alle doelen van die periode staan erop. Je gebruikt ze bij het reflectief gesprek.

Rekenopdrachten…